Vissza a főoldalra  
Online
2020. jan. 19. vasárnap Sára, Márió

   Vitalitas Online
     Életed az ételed
     Egészségpolitika
     Mentálhigiéné
     Orvostudomány
     Természetgyógyászat
     Család, életmód
     Praxisprivatizáció
     Kórházprivatizáció
     Környezetvédelem
     Egészséges élet
     Biztosítás
     Társadalom
     Társadalompolitika
     Alapellátás
     Szakellátás
     Fekvőbeteg ellátás
     Rehabilitáció ...
     Betegség gyógyítás
     Civilszervezetek
     Népegészségügyi ...

 

  Mit hozhat az elfogadás előtt álló kórháztörvény? 2003. 05. 20.


Komoly viharokat, akár még a demonstráció lehetőségét is felvetette az elfogadás előtt álló úgynevezett kórháztörvény, azaz az ellátórendszer privatizációjának szakmai szabályozása.

Az ügyben szakmai és politikai érvek sorakoznak mindkét oldalon. Az ágazat átalakítása, gazdaságosabb és hatékonyabb működtetése, a jobb és színvonalasabb betegellátás az elmúlt 12 évben mindig napirenden volt, a konkrét reform mindeddig még csak el sem kezdődhetett. Mikola István, az előző ciklus egészségügy miniszterének egy törvényt sikerült már elfogadtatnia, azt azonban a jelenlegi kormány visszavonta, s most készült el saját tervezetével, ami alapvetően három pontban tér el az előzőtől: különvette és önálló törvényben szabályozza az ágazat dolgozóinak helyzetét, illetve beengedi a szakmai befektetők tőkéjét is a betegellátásba, továbbá szigorú garanciák épültek be a közvagyon és az ellátás biztonsága érdekében.

Az ellenzék szerint a törvénymódosítás nem garantálja, hogy az egészségügyi szolgáltatások színvonala nem csökken és azt sem, hogy a magáncégek majd nem viszik ki a hasznot az ágazatból. A kormány szerint az egészségügyi szolgáltatások színvonalát mindenképpen növelni kell és ehhez tőkét kell vinni az ágazatba. Ez pedig a betegek érdeke, hisz ők nem várhatnak 15-20 évet, hogy összegyűljön annyi közpénz, hogy abból fedezzék a fejlesztéseket, mindez a közterhek emelésével nem megoldható. A betegek érdekének és a profitnak a szembeállítása áldilemma, s az előző kormány hasonló jogszabálya szintén a magántőke bevonását célozta meg. Azt hogy napjainkban más ellátást kaphatnak a gazdagok és a szegények, éppen a paraszolvencia okozhatja, amit a jelenlegi tervek eleve visszaszoríthatnak, az átalakítás ugyanis átlátható helyzetet teremt - véli az egészségügyi vezetés -, a törvénybe pedig semmilyen új forma nem került a szabályozásba, ami ne létezne ma a magyar egészségügyben.

A szakmai szervezetek azonban munkavállalóikat, illetve a betegeket féltik, az egészségügy globalizációjától tartanak: az Egészségügyi Dolgozók Demokratikus Szakszervezete szerint a betegek és a dolgozók biztonságát egyaránt veszély fenyegeti, miközben az egészségügyi törzsvagyon széthordásától tartanak. Szerintük 160 ezer közalkalmazott léte kerül veszélybe, miközben a betegek számára szükül az ellátások köre. A Magyar Orvosi Kamara az állami dominancia elvesztésétől tart, számukra az elfogadhatatlan, hogy a betegellátásba beleszóljon a tőke, így ugyanis a szakmai munka szenvedhet kárt.

Ami egyelőre tény: a magyar egészségügynek jelentős tőkére van szüksége, amivel egyenlőre vagy nem is rendelkezik az állam, vagy nem erre a célra szánja.

mellette ellene

- működő tőke kell - versenyre van szükség - a jelenleginél gazdaságosabb működésre - egyenlő esélyekkel mérhessék össze magukat a különböző tulajdonosi formák.

ellene: - az állami forrás egy része haszonná válik - a szakmai befektetők piacot vásárolnak -a racionálisabb működtetés létszámcsökkenéssel járhat -a tőke beleszól a betegellátásba -szűkül az ellátások köre


Az oldalon olvasható információk nem helyettesíthetik a szakemberek véleményét, tanácsát, ezért kérjük ne kísérletezzen öngyógyítással, forduljon orvoshoz!
A gyógyszerekkel és gyógyhatású készítményekkel kapcsolatban a kockázatok és a mellékhatások tekintetében olvassa el a betegtájékoztatót, és kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét.

Copyright2001-2002 Vitalitas.hu Kft.