Vissza a főoldalra  
Online
2020. jan. 27. hétfő Angelika

   Vitalitas Online
     Életed az ételed
     Egészségpolitika
     Mentálhigiéné
     Orvostudomány
     Természetgyógyászat
     Család, életmód
     Praxisprivatizáció
     Kórházprivatizáció
     Környezetvédelem
     Egészséges élet
     Biztosítás
     Társadalom
     Társadalompolitika
     Alapellátás
     Szakellátás
     Fekvőbeteg ellátás
     Rehabilitáció ...
     Betegség gyógyítás
     Civilszervezetek
     Népegészségügyi ...

 

  Mély lélegzetet végy! 2003. 07. 03.


Aligha akad dohányos, aki lelke, tudata legmélyén ne szeretne megválni (olykor súlyos) veszélyeket jelentő szenvedélyétől. De sokszor még a döntést is nagyon nehéz meghoznia. S nemcsak azért, mert fogságban tartja sejtjeinek nikotinéhsége, s a döntés ellen szólnak zsigerei, reflexei, hanem azért is, mert hiányzik az elhatározáshoz, majd a véghezviteléhez szükséges (belülről jövő gondolati és lelki) megerősítés.

A dohányos élvezetét csak egy másik dohányos értheti meg, ahogyan a leszokás gyötrelmeiben is csak az osztozhat igazán, aki már megjárta ezt az utat, vagy legalább elindult rajta (mielőtt sikertelenül feladta). Az e szenvedély rabságából kitörni akarók ma már számos segítséget kaphatnak céljuk eléréséhez.
Leszoktatás
Léteznek kapszulák, rágógumik, tapaszok a nikotinéhség csökkentésére, ide sorolandó az akupunktúra jótékony hatása is. E szerek bármelyike kiváló lehet, de csak akkor, ha a hatást a leszokni vágyó határozott döntése és konok elszántsága erősíti. E nélkül egyiktől sem várható csoda. (Elvégre a mankó is csak annak segít a járásban, akinek még van lába.)
A dohányzó gyakran a gondolatig is nehezen jut el: le kellene szokni. A nikotin és a kátrány megszokott száraz, kesernyés íze elnyomja a választás, a döntés szabadságának vágyát. S bár minden cigarettázó fejében ott lappang a bűntudat, az alattomosan leselkedő veszélyektől való aggodalom, az esetleges kudarctól való félelem miatt, minduntalan elhessegeti a változtatás lehetőségét. Majd ez az érzés daccá merevedik, s így megerősíti a dohányos életformához való kötődést. A dohányos különböző elméletekkel teszi függőségét önmaga számára elfogadhatóvá, miközben pontosan tudja: elterelés, hókuszpókusz az egész, mert az igazság az, hogy mégiscsak le kéne szokni!
A dohányzás és más függőségek kezelése az egyik legnehezebb feladat a testi, lelki betegségekkel foglalkozó szakember számára. A siker azonban kárpótol mindenkit.
Kevéssé ismert, hogy a dohányzásról való leszokásban a szuggesztív módszerek alkalmazása jelentősen meghaladja az egyéb kezelések sikerességét. Mégpedig azért, mert abban segít a függőségtől megválni akarónak, amiben legnagyobb szüksége van a támaszra: hogy higgyen képességeiben, akaraterejében. Ezt a megerősítést ugyanis senki mástól nem kaphatja meg, csakis önmagától. A Magyar Hipnózis Egyesület szakmai felügyeletével a közelmúltban megjelent Lélegzet című interaktív multimédiás CD-ROM jóvoltából e módszer sokak számára vált elérhetővé. Használója eljuthat a belső motiváción alapuló saját döntés meghozataláig. A CD-n képekkel illusztrált, zenével kísért szöveges önszuggesztív gyakorlatok erősítik a testtudatosságot, így segítenek a meghozott döntés megvalósításában. A dr. Zseni Annamária által kidolgozott módszer első hanganyaga a lélegzésről szól, mely oly természetes számunkra, hogy szinte észre sem vesszük. Arról az akarati vezérlés nélküli, folyamatos gondoskodásról, amellyel testünk, tüdőnk az élet minden pillanatában, ébren és álmunkban is folyamatosan gondoskodik rólunk. A zene és a szöveg képessé teszi hallgatóját arra, hogy önmaga belső útjait járva figyeljen történéseire, teste apró rezdüléseire. Felidézi azt a kort, amikor tiszta tüdővel szívta magába az élet minden szépségét. A CD többféle járható utat kínál attól függően, hogy hol tart e szenvedélyében az ember. A program három választást kínál, melyek közül az első a „Dohányzom” feliratú. A bizonytalanoknak a „Le akarok szokni, de…”, az elszántaknak a „Döntöttem” menüpont szól.
Önismeret
Heti rendszerességgel járjuk be saját, aktuális útvonalunkat – javasolja a szakember –, s a köztes napokon az ismétlő menüpontok közül használjuk a szükségeset. Így napi 10 perc ráfordítással megerősíthető a belső tanulási folyamat. Az absztinencia harmadik hetében érdemes sűríteni a szuggesztív gyakorlatok számát, a tapasztalatok szerint ugyanis ez kritikusan nehéz időszaka a leszokásnak, ekkor van a leginkább szükség a belső energiákra, a légzés szabadságának tudatos élvezésére.
Elszánt lépések
Életünk első néhány hónapjában, önállóságunk első kísérleteinél még olyan természetes volt számunkra, hogy a küzdelem és a kudarc együtt jár, és hozzátartozik az életünkhöz. Nem is gondoltunk arra, hogy mégsem kellene a rácsos ágyba kapaszkodva felállni, mert lehet, hogy nem sikerül. Ösztönösen tudtuk, hogy nem a kudarc kerülése, hanem az újabb és kitartóbb próbálkozások vezetnek a megoldáshoz, céljaink eléréséhez. S igaz, azóta felnőttünk, és időközben számos megaláztatás is ért bennünket, de az elszántság nem halt ki belőlünk, csupán csak szunnyad.
Ha egyévesen el tudtunk indulni egy számunkra új világban, ma is megtehetjük. Mert az ember mindenre képes, még akkor is, ha dohányos.

Az oldalon olvasható információk nem helyettesíthetik a szakemberek véleményét, tanácsát, ezért kérjük ne kísérletezzen öngyógyítással, forduljon orvoshoz!
A gyógyszerekkel és gyógyhatású készítményekkel kapcsolatban a kockázatok és a mellékhatások tekintetében olvassa el a betegtájékoztatót, és kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét.

Copyright2001-2002 Vitalitas.hu Kft.