A futás nagyasszonya

Monspart Sarolta a tájfutás tizennégyszeres magyar bajnoka, 1972-ben világbajnok, sífutásban hatszoros magyar bajnok. Az első nő Európában, aki három órán belül futotta le a maratoni távot. Aktív sportpályafutását betegség szakította meg, ma nőket buzdít arra, hogy egészségesen éljenek, és ennek egyik lehetséges módja a futás.

Sok embertől hallottam már, azért nem fut, mert úgy gondolja, hogy unalmas és egyhangú.
Valóban, az embereknek egy kis százaléka alkalmatlan az egyedüli kerékpározásra, futásra, mert nem bírja a monotóniát. A nők általában jobban tűrik.

Mégis több férfi futót látni.
A maratoni, félmaratoni versenyeken valóban több a férfi induló. Tavaly a Kaiser's Maraton napján, ahol volt 7,5 km-es, 3,6 km-es és maratoni táv, plusz váltók, öszesen 13 ezer ember indult. De például az őszi női futógálán tavaly körülbelül 18000 nő indult 2, 3, 6 és 10 km-es távon.
A férfiak nagy része gyakran elmegy baráti foci- vagy kosármeccsre.

Szívesebben jönnek a hölgyek csak hölgyek közé?
A tapasztalat szerint igen. Például a két kiló- méteres távon, ahol csak gyalogolnak, azt szinte minden egészséges nő teljesíteni tudja, függetlenül attól, hogy hány éves, és hány kiló pluszt cipel. Nem tűnik ki a tömegből, mert biztos van nála kövérebb, soványabb, öregebb vagy fiatalabb. Talán azért jönnek olyan sokan, mert eltűnnek a tömegben, és tudják, nem lesznek egyedül. Külföldi példa alapján szerveződött a rövid gyalogló táv, aztán ezeknek a hölgyeknek bizonyos százaléka elkezd edzeni, mert azt mondja, jópofa volt ez a gyaloglás, jövőre megpróbálom a hosszabbat, futni kezdek.

Ez egyfajta kihívás...
A rendszerváltás óta "versenyvilág van", nem mindegy, hogy hol vásárolok, ki a férjem, ki a "szeretőm", melyik iskolába jár a gyerekem. Nekem minden pillanatban kész kell lennem. Ezt csak jó kondival bírom, jó erőnléttel. Meg kell szoknom ezt a kihívást és versenyhelyzetet.

A futás, gyaloglás mellett szól az is, hogy nem kell hozzá különös előképzettség, bárki elkezdheti egy jó futócipőben.
Ha valaki sportolt korábban, és ahhoz van kedve, kötődése, és tudja, hogy megkapja a megfelelő pulzusszámot, akkor menjen teniszezni, kézilabdázni, pingpongozni, kosarazni. De sajnos, az átlagember nem ilyen. Van, aki utoljára a testnevelés órán tornázott és futott, azóta néha a busz vagy Juliska után. Az átlagosan elfoglalt és kereső embernek a legegyszerűbb az, hogy gyalogolni vagy futni kezd.

Az első lépés kezdőknek
Függetlenül attól, ki hány éves, milyen alkatú, (ceruza vagy radír) szüksége van mozgásra, nem csak akkor, ha kövér és úgy érzi, le akar fogyni. A motornak (a szív és keringési rendszernek) mindenképpen szüksége van a rendszeres munkára. A legfontosabb a megelőzés, a helyes táplálkozás és rendszeres mozogás. Az egészségesek közérzete is jobb lesz a futástól, de ezt csak akkor tudja meg, ha kipróbálja. A futás a gyaloglás jó a magánytól szenvedőknek, mert társaságban fithatnak. Jó annak, aki egész nap emberek között van, mert egyedül futhat. Önbizalom növelő faktora is van, hogy akármilyen lassan mozogtam, de tettem valamit az egészségemért.

A hölgyek abban is példamutatók, hogy futóklubokat alakítottak.
Négy éve egy kozmetikai cég segítségével működik húsz klub az országban, kis településen és nagyvárosokban. A hölgyek zöme megmarad, és azóta edzi testét. Egy klubtag mondta: ha azt mondják neki négy éve, hogy zuhogó esőben, fagyban, kánikulában résztávos edzést végez majd ötvenévesen, kiröhögi. Meg lehet szokni, sőt, meg is lehet szeretni. Aki azt mondja, hogy unalmas és nem jó, próbálja ki!

Sokan panaszkodnak arra, hogy nincs idejük.
Eleinte lehet, hogy hiányzik a futásra szánt heti háromszor egy óra, de 6-8 hét múlva rájön az illető, hogy megtanulta jobban beosztani az idejét, és meglepetten veszi észre, hogy még több mindenre ér rá. Megtanulja, mi a fontos, és mi nem.

Melyek az alapvető hibák?
A lelkes futó nekilendül, mert az utolsó emlékképe a futásról a középiskolából maradt meg. Fut, és csodálkozik, hogy az első 800 vagy 1500 méter után majd' összeesik, mert az emlékeiben, de még az izomzatában is az a mozgásgyorsaság él, ami azelőtt könnyedén ment, amikor ifjabb és esetleg vékonyabb volt. Tehát kezdjük fokozatos terheléssel. Például a dupla lépések módszerével. Ezzel jól szabályozható, hogy 50 duplát futok, 50 duplát gyalogolok. Ezzel a futás-gyaloglással egy bizonyos intervallumos terhelést kap a kezdő, mint a nagymenők, csak ők egészen más tempóban.

Hogyan kezdjünk hozzá?
Ha elmúlt 35 éves, első az orvosi vizsgálat. Nagyon kevés az olyan baj, amivel nem lehet futni. Ha magas a vérnyomása, kérje orvosa engedélyét. Fontos, hogy rendszeres legyen a mozgás. Találja ki előre, hogy melyik az a három nap, amikor rendszeresen edz majd.

Előnyök
Az állóképességet kívánó sportok, amelyek igénybe veszik a szívet és keringési rendszert - a gyaloglás, futás, úszás, kerékpározás, a korcsolyázás, az evezés - jók a keringési megbetegedések megelőzésére. A legegyszerűbben megvalósítható ezek közül a futás és a gyaloglás. Az emberek zöme átlagos adottságú, esetleg ügyetlen is, de a futásban semmit nem tud elrontani.

Mikor érdemes nekilendülni?
Mindenképpen ősszel vagy tavasszal, amikor az időjárás nem szélsőséges, nem nagyon meleg vagy hideg, mert akkor az plusz akaraterőt igényel. Ősszel, ahogy hűl a levegő, úgy szoktathatjuk torkunkat a hideghez. Ha tavasszal durálja neki magát az ember, akkor ahogy fokozatosan melegszik a levegő, megszokja a szervezet, és forróságban is tud majd futni. Legjobb ötlet most ősszel elkezdeni. Jöjjenek el az október 13-i Margitszigeti Futóvesztiválra, és próbálják ki!

Milyen szerepe lehet a futásnak az életünkben?
Szociális, társadalmi problémákra is jó, mert közösségi sport is lehet, de ha valakinek éppen az ellenkezőjére, az egyedüllétre van szüksége, akkor abban lelheti örömét. Önbizalom növelő faktora is van, mert az ember magáénak tudhatja az akaraterőt, és azt, hogy tett valamit az egészségéért.

Mit tart a legfontosabb feladatának?

Az Országos Egészségügyi Fejlesztési Központban az egészséges életmód osztályon dolgozom. Programokat készítünk, illetve a népegészségügyi programban én vagyok a mozgás alprogram főnöke.

Népszerűek az előadásai.
Tavasszal negyvenegy helyen tartottam előadást. Az ÁNTSZ, iskolák, női sportklubok hívtak, hogy mondjam el, miért fontos mozogni. Alapvetően az emberek tudják, hogy kellene, ám mégse így tesznek. Sajnos, az iskolai oktatásban hivatalosan két, esetleg három torna óra van, és ez nagyon kevés.

Miről kell beszélnie a leggyakrabban?
A hangsúly azon van, hogy az édesanya legyen az egészséges életmód családi karmestere. Fontos, hogy a nő, már terhesen is úgy éljen a gyerekkel, ahogy később táplálni akarja, mert azt a só-, cukor-, fűszertartalmat szokja meg, amelyet az anyaméhben és kiskorában kap. Később az is fontos, hogy hétvégén legyenek közös családi sportprogramok, és akkor már sokat tettek az egészségükért.

Szöveg: Szabó Kinga
Fotó: Bodó Gábor

tartalom