Dalolj és tekerj!

A spinning forgást, tekerést jelent. A külső szemlélő is leginkább azt látja az edzésből, hogy egy teremben vadul tekeri a bringát száz ember. A spinninget tizenöt évvel ezelőtt indította útjára Johnny G. kerékpáros. A közelmúltban a Fitness Company meghívására Johnny Magyarországra is ellátogatott, itt mesélte el a spinning filozófiáját.

Honnan jött az a spinning ötlete?
Mindig nagyon mozgáscentrikus voltam. A biciklizésbe pedig egyszerűen beleszerettem. A hetvenes évektől profi biciklisként versenyeztem Dél-Afrikában, végigbicikliztem az országot, hogy jótékonysági célra gyűjtsek pénzt. Emellett úsztam, testépítettem. Aztán épp csak befejeztem az egész Amerikát átszelő bicikliversenyt, amikor szerelmes lettem, és megnősültem. A feleségem terhessége idején a garázsunkban edzettem. Rájöttem, hogy a szobabiciklizéssel tanítani tudom az embereket, tudok nekik adni valamit anélkül, hogy kivinném őket az utcára. A gyakorlás közben ráeszméltem, hogy ha rossz az élethez való hozzáállásom, negatívak a gondolataim, az életem is negatívan alakul. Ha azonban pozitívan állok a dolgokhoz, ha kiadom a dühömet, ha kezelni tudom a stresszt, akkor minden megoldódni látszik. Csak tekerem a bringát, hallgatom a zenét, mozgom a ritmusra - ez volt az alapgondolat. Ennek érdekében, kialakítottam egy negyvenperces programot, zenével, ütemezéssel. Megfigyeltem, hogy ezzel az edzésprogrammal szellemi inspirációt tudok átadni, hogyan érezzék jól magukat azok, akik a gyakorlatokat végzik. A színpadon érzem, hogy a biciklizés -legyen bármennyire fárasztó- oldja az egész napos stresszt, a fájdalom, az izzadság mind semmivé foszlik. Ha együtt csináljuk, könnyebb, ahogy tartod a ritmust, szinte táncolsz a gépen. Vannak, akik akár dalra is fakadnak.

Gondolod, hogy át tudod adni az embereknek ezt a pozitív hozzáállást?
Nem kell átadni, mert érzik. Látom, hogy spinning tetoválásokat viselnek szerte a világon. Hét éve tart ez a szenvedély, és egyre többen vagyunk. Havonta ezer emberből lesz oktató - világszerte. A spinning már népszerű Kínában, Kolumbiában, Chilében, Argentínában, Venezuelában. Ez egyszerűen fantasztikus. Mondok egy példát: hol kezdődik az újság, amelyikbe írsz? Először a papírlappal, amelyet a kezedben tartasz, a diktafonoddal, az interjú, ahogy beszélgetünk, a fotók... De legelőször a fejedben és a szívedben. Így fejlődnek, változnak a dolgok, és így működik a spinning is. Hiszem, hogy az emberek valóban érezik, amit át akarok adni nekik. Ha csak néhány ember szívében sikerül elültetni a magot, abból már sok gyümölcs terem. Aztán majd ők át tudják adni egymásnak az érzéseiket, tapasztalataikat. Az egész erről szól, az emberekről. Ahogy viszonyulnak, kapcsolódnak egymáshoz. A spinning nem csak arról szól, hogy fitté és széppé tesz. Mert a spinningtől jól érezed magad. Keményen kell dolgoznod, de megéri.

Mi a jó ebben a fajta edzésben a szellemieken kívül?
Ahogy valaki mozog a biciklin, énekel, követi a ritmust, ez jó. A probléma az, hogy mindenkinek más a szívritmusa, ez a fizikai állapottól, életkortól függ. Van, akinek 120, van, akinek 140. Ez azt jelenti, hogy mindenkinek másfajta programot kell összeállítani. Az edző segíthet ebben, de ugyanakkor mindenkinek meg kell ismernie a saját, pontos szívritmuson alapuló edzésprogramját, amely a saját szívverésén és természetes ritmusán alapul. Míg a mechanikai ritmus a tempón, az időzítésen, a zene ütemén és ritmusán alapul, a természetes ritmus az, amit belül érzel. Ez jelzi neked, mikor kell leülnöd, felállnod, felgyorsítanod vagy lassítanod. Függ az adott pillanattól és a tested reakcióitól. Az edzés alatt egy szívritmust kijelző monitort is használnak a résztvevők, amelyen ellenőrizhetik, hogy az ő szervezetüknek megfelelő tartományban van-e a szívverésük.
A bevezetésben mindenki saját tempója, fizikai állapota szerint dolgozik, majd a spinning aerobic részénél ellenőrizhető, hogy elég keményen dolgoznak-e. Tehát, ez nem egy sémára épülő rendszer.

Névjegy
1956-ban mint Jonathan Goldberg született Johannesburgban, Dél-Afrikában. Édesapja hosszútávfutó bajnok volt, így a sport a génjeiben van. A 80-as években az ultramaraton biciklizés Johnny szenvedélyévé vált. 1988-ban felálított egy rekordot az 554 mérföldes non-stop versenyen: átszelte Arizónát. 29 óra 46 perc alatt ért célba, így mintegy 4 órával megelőzte a teljes mezőnyt. Saját edzéséhez építette meg, a később szabadalmaztatott Johnny G. spinner kerékpárt. Az eleinte barátainak tartott edzések mára már fellelkesítették az egész világot.
A spinning edzés boldogságra és egészségre törekszik. Korosztálytól, erőnléttől és nemtől függetlenül, mindenki kipróbálhatja ezt az edzést, mely páratlan fittségi eredménnyel jár. Egy tipikus program 40 percig tart. Az edzés alatt sok edző használ látvány-és hangtechnikai elemeket, hogy motiválja a sportolókat. A résztvevők gyakran szimulátorprogram alanyai, ahol hegyeken-, réteken keresztül vezet a virtuális útvonal. Néhányan olyan fejhallgatót használnak, ahol utcai hangeffektusokat imitáló zenét játszanak be, ez még élethűbbé teszi az edzést.
Johnny a mai napig rendszeresen tanít, edzőtáborokat vezet, felszólal, és bemutatókat tart különböző rendezvényeken világszerte.

Kiknek ajánlod a spinninget?
Ehhez a sporthoz szükség van megfelelő fizikai, fittségi alapra, megfelelő izmokra, hajlékonyságra, ritmusérzékre. Heti két-három alkalom már fitté tehet. Egyébként egy negyvenperces edzés 640 kalóriát éget el. Negyvenhét éves vagyok, és még mindig csinálom, mellette szörfözöm, gördeszkázom. Hidd el, nem vagyok bolond, ez a fizikai állapot mindenki számára elérhető.

Mit ajánlasz a kezdőknek, hogyan fogjanak hozzá?
Csak pattanj fel a bringára, és tekerj! Ha eleinte nem érzed a ritmust, lecsúszik a lábad a pedálról, ne aggódj! Fontos, hogy találj egy edzőt, aki inspirál, jó zenét hoz, kellőképpen törődik veled, akivel bajnoknak érezheted magad, és tényleg szeretne téged a színpadra juttatni (a legjobbak, az edzők kerülnek oda - a szerk). Az edzés a tanulókról, és nem az edzőkről szól. A spinning nem váltja meg senki életét, de ha folyamatosan edzel, és oktató leszel, inspirálhatsz másokat, hogy változtassanak az életükön. A magyar életmódhoz is kiváló, mert az emberek sokat dolgoznak, stresszelnek. Egy fárasztó nap után csak elindítod a zenét, és meglátod, hamar magad mögött hagyod a fáradtságot, az időjárás és a csúcsforgalmi dugó okozta kellemtelenségeket.

Ennyi mozgás mellett odafigyelsz arra, mit eszel?
Főleg az organikus ételeket részesítem előnyben, de van egy kínai mondás, mely szerint ha szomjas vagy, ne keresd a kutat azonnal. Bizonyosodj meg arról, hogy ne igyál se túl sokat, de ne is száradj ki. Ha odafigyelsz magadra, akkor jó, ha ezt a filozófiát észben tartod az evéssel kapcsolatban, így sokáig karban tarthatod a szervezeted. Emellett ne becsüld alá, amit öt év alatt elérhetsz, de ne becsüld túl, amit egy év alatt elérhetsz. A legtöbb ember csak a pillanatra gondol. Élj a jelenben, és élvezd a pillanatot, de a testedre figyelj fokozottan, meghozza az eredményt! Természetesen fontos az is, hogy milyen az ember külseje, megjelenése, ez kell az önbecsüléshez, de én úgy gondolom, a test funkciója fontosabb, mint a külseje. Ha nem tesz boldoggá, hagyd a fenébe.

Hogyan pihened ki magad?
Szörfözöm, gördeszkázom, gitározom, és a biciklizés is több nekem, mint a munkám. Egy gyönyörű helyen lakom Santa Barbarán a családommal, a kertünk olyan, mint egy park, szökőkutakkal, itt játszom a gyerekeimmel, a feleségemmel vagy a kutyámmal. Igazán szép életem van.

 

 

1.Lazító állás:
Egyrészt pihenő állás, másrészt átállás ahhoz, hogy teljes testtel rádőljön a kormányra. (kép)

2-3.Erőnléti gyakorlatok:
Ha a nyergen vagy attól kissé elemelkedve ül és gyorsan teker, akkor állóképességét javíthatja. Ha ezekben a pózokban "hegymenetre" állítja a kerékpárt, far- és combizmát erősítheti. (kép)

Szöveg: Sebestyén Eszter
fotó: Bodó Gábor
a gyakorlatokat bemutatta: Rubint Réka

tartalom