Az arthritises panaszok enyhítése

Az amerikai Arthritis Alapítvány adatai szerint csak Amerikában 40 millió ember szenved a több mint 100 különbözõ betegséget és tünetet magába foglaló betegségtõl. A teljesértékû táplálkozást folytatók között ritkábban alakul ki ez a betegség, ezért a szakemberek a friss zöldség és gyümölcs, a teljes õrlésû gabona, a hüvelyesek, a bab, a mogyorófélék, a növényi csírák, a sovány hús, valamint a hal fogyasztását javasolják. A betegségben szenvedõknek kerülniük kell a búza, a kukorica, a tejtermékek, a burgonyafélék (például a paradicsom, krumpli, padlizsán, paprika), az állati fehérjék, a cukor, valamint más, gyulladást elõsegítõ anyagok túlzott fogyasztását. A duzzanat csökkentése érdekében az arthritisben szenvedõknek érdemes gyömbért és halat fogyasztaniuk, valamint idõnként tisztító diétát vagy böjtöt tartaniuk. 27, egy évig vegetáriánus étrenden élõ rheumatoid arthritises betegen végzett vizsgálat során a betegek állapota javult, valamint a fájdalom és a reggeli duzzanat mértéke is csökkent. A vizsgálat elsõ 3-5 hónapjában gluteinmentes vegetáriánus diétát folytattak a betegek, késõbb tejterméket és tojást is fogyaszthattak. 
A glükózamin-szulfátot tartják az arthritis kezelésére használt egyik legismertebb természetes szernek. A svájci kutatók vizsgálatai szerint a glükózamin-szulfát az ibuprofenhez hasonlóan, de mellékhatások nélkül csökkenti a duzzanatokat, és fájdalomcsillapító hatással is bír. Portugál kutatók több mint 1200 arthritises betegen vizsgálták a szer hatásosságát, eredményeik szerint nemcsak a betegek pillanatnyi állapota javult, hanem a pozitív hatás 6-12 héttel a szedés abbahagyása után is érezhetõ volt. A fenti eredmények annál is inkább biztatóak, mivel a kutatások szerint a nem szteroid alapú gyulladásgátló szerek (ibuprofen, naproxen) rontanak az osteoarthritisben szenvedõk állapotán. A glükózamin a laboratóriumi kísérletek során a porcképzõdést is elõsegítette. 
Az öregedésért, a rákért és a szívbetegségekért felelõssé tehetõ szabad gyökök szintén kapcsolatba hozhatók az arthritis és az osteoarthritis kialakulásával. Klinikai megfigyelések szerint a betegség prevenciójához tartozik a szabad gyökök mennyiségének csökkentése (kerülendõ az avas olajak fogyasztása, a dohányzás, minden, nem feltétlenül szükséges gyógyszer, valamint az antioxidánsokban gazdag gyümölcsök és táplálékkiegészítõk rendszeres fogyasztása is). 
640 osteoarthritisben szenvedõ betegnél nagy mennyiségû C-vitamin szedése csökkentette a porcvesztés kockázatát és a betegség további romlásának mértékét. Ugyanakkor rheumatoid arthritis esetén a nagy mennyiségû C-vitamin szedését nem javasolják, mert serkenti a vas felszívódását, ami felerõsítheti a fájdalomtüneteket. Emiatt a C-vitamin szedését külön kell választani a vasat tartalmazó táplálékkiegészítõktõl is.
A Methotrexátot szedõ betegek kiegészítõként folsavat is kapnak, mert a gyógyszer az immunrendszer elnyomásával gátolja az arthritis tüneteit, és sokszor folsavhiányt is okoz. Tudományosan még nem bizonyított, de a kutatások eredményei szerint az arthritises betegeknél 33%-kal magasabb a tüneteket kierõsítõ, az artériákat károsító, valamint a szívroham kockázatát növelõ homocisztein szintje. A B6-, B12-vitamin, valamint a folsav részt vesz a homocisztein lebontásában is. 
Egy másik vizsgálat során 26 osteoarthitisben szenvedõ beteg B12-vitamint és folsavat kapott, s ezek hatására – a nem szteroid alapú gyulladásgátló szerekkel ellentétben mellékhatások nélkül – csökkent a fájdalom, valamint nõtt a markolási erõ. Továbbá a B-vitamin egy másik fajtája, a niacinamid szintén hasznos szernek bizonyult az arthritis kezelésére, nagy mennyiségben szedve ugyanakkor májkárosító hatású, ezért csak szigorú kontroll alatt szedhetõ. A rheumatoid arthritisben szenvedõknél nagyobb az osteoarthritis kialakulásának veszélye, fõleg, ha prednisolont szedtek. A megfelelõ kalcium és a D-vitamin fogyasztására szintén ajánlatos e betegségben szenvedõknek kiemelten odafigyelni. 
Egy másik vizsgálat során a betegek napi 5,6 mg prednisone-t, 1000 mg kalcium-karbonátot és 500 NE D-vitamint szedtek. Két év elteltével a fenti táplálékkiegészítõket fogyasztóknál csontgyarapodás, míg a placebót szedõknél a csontállomány csökkenése volt kimutatható.
A különféle vizsgálatok eredményei szerint a különféle fájdalomcsillapítók szedésén kívül más, hatásos módszerek is léteznek az arthritis kezelésére. A helyes táplálkozás, különbözõ tornagyakorlatok végzése, valamint a stresszkontroll mind hatásos módszer lehet a betegség okozta fájdalom és a panaszok könnyítésére, s a kezelés táplálkozáskiegészítõkkel is hatásosabbá tehetõ. 


Lauri, M., Aesoph, N. D.: Out of Joint: Easing Arthritis Pain
http://www.healthwell.com/delicious-online/D_Backs/Jul_98/nut_adv.cfm?path=hw


Komsa Ildikó

tartalom